To mistenkelige personer
Thomas Skogestad
2007-02-01 10:45:15 UTC
«Høyesterett nedla forbud mot Tancred Ibsens "To mistenkelige personer" i
1952. Få har fått se filmen, men nå kommer den i "alle kanaler".

Men nå er det slutt: Torsdag lanseres "To mistenkelige personer" som såkalt
klikkefilm - video-on-demand - på Filmarkivet.no, nettstedet som drives av
Norsk filminstitutt og Norgesfilm.»
http://oslopuls.no/film/article1624131.ece

«Se forbudt film

To mistenkelige personer (1950) av Tancred Ibsen, forbudt vist offentlig
siden 1952, gjøres i dag allment tilgjengelig for første gang her på
Filmarkivet.no. Frislippet markeres også med en visning på Cinemateket Kl 18
med innledning ved Jon Bing.»
http://filmarkivet.no/v1/article.aspx?id=1243
[kraftig webduhsign]

Se filmen
To mistenkelige personer (1950)
Spillefilm, 1t 32min, kr 45,00
http://filmarkivet.no/v1/katalog.aspx?singlefilm=40391

«To mistenkelige personer
Torsdag 1. februar kl. 18:00 viser vi Tancred Ibsens To mistenkelige personer
(1950). Jon Bing vil holde en innledning til filmen, som har vært forbudt
vist offentlig siden 1952 og som nå gjøres tilgjengelig for publikum på
filmarkivet.no.»
http://www.nfi.no/cinemateket/_nyheter/vis.html?id=2457
http://www.nfi.no/cinemateket/_kalender/vis.html?id=2462

Den vises i ... Lillebil. (Den store salen heter Tancred.)
http://www.nfi.no/cinemateket/program.html

(Etter det jeg husker syns jeg filmen var bedre enn fryktet... -- og på ett
eller annet vis tilhører jeg visst ikke offentligheten.)

http://www.imdb.com/title/tt0153129/
Thomas Skogestad
Terje Henriksen
2007-02-03 05:52:38 UTC
Post by Thomas Skogestad
[...]
Hvorfor ble den forbudt?
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Sturle Fladmark
http://no.wikipedia.org/wiki/To_mistenkelige_personer
Kjell T Svindland
2007-02-03 16:27:23 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Thomas Skogestad
«Høyesterett nedla forbud mot Tancred Ibsens "To mistenkelige personer" i
1952. Få har fått se filmen, men nå kommer den i "alle kanaler".
Hvorfor ble den forbudt?
Fordi filmen var basert på en sann hendelse, og en av de involverte i
den virkelige hendelsen mente at filmen var ærekrenkende eller noe sånn.
Og fikk rettens medhold.
--
Kjell T Svindland
69°41'N, 18°45'E

http://home.no.net/kjellts/
Thomas Skogestad
2007-06-20 13:02:43 UTC
NRK2 viser filmen i kveld kl. 21.30 (slutt 23.00).

http://www.nrk.no/kanal/programoversikt/?p_otr_prog_id=KOIF41005505&p_otr_sendedato=20070620&p_otr_anntid=21.30&p_otr_kanal=NRK2&p_knapp=Omtale&p_artikkel_id=0

Dette er vel første gang noensinne den vises på TV, Adresseavisen i dag
skriver at den er "ikke vist de siste ti årene" (i oversikten over kveldens
filmer opplyser de ofte om når en film ble sist vist).

"To mistenkelige personer" ble senere omarbeidet (uten medvirkning av Tancred
Ibsen) til "Savnet siden mandag", som hadde kinopremiere i januar 1955. Denne
filmen er tidligere vist på NRK2, juli 1997 ifølge søk i atekst.

To mistenkelige personer
Lengde: 2540 m.; 94:04 (NRK viser nok hele filmen, det "manglende"
skyldes vel såkalt PAL speedup)
Aldersgrense: Tillatt 16 år
Vurdert dato: 4. april 1950
http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase?Id=C11532

Savnet siden mandag
Lengde: 2072 m.; 76:44
Aldersgrense: Tillatt 16 år
Vurdert dato: 18. januar 1955
http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase?Id=C26169
Thomas Skogestad
Thomas Skogestad
2007-06-20 13:07:51 UTC
[...]

"To mistenkelig personer" skulle hatt premiere 2. påskedag 1950.[1]

[...]

[1] Filmen i Norge. Norske kinofilmer gjennom 100 år. (Ad Notam Gyldendal,
1995) (film 143, s. 160-61)
--
Thomas Skogestad