Rovdyr (bonus: njuserspotting!)
Thomas Skogestad
2008-01-07 23:27:57 UTC
Det var en spennende dag for Josefine. Og ikke minst Mia, Camilla, Jørgen og
Roger. De har lagt ut på sommertur til bygdefjellet, sånn som i Fredag den
13.-filmene. Men, halvparten av dem er søsken og ingen av søskenene har (med
seg) kjærester, så parringsmulighetene var begrensede. Fort går det som det
må gå (om du vet noe som helst om filmen).

Filmen er langt mer voldelig enn forventet. Medietilsynet sier den er
«gjennomgående angstpreget». Jeg hadde glemt at de også hadde uttalt at
«Blodige scener og grufulle drap, gjør at den ikke kan vises med 15-årsgrense
eller lavere.» (Jeg trodde således at volden ville være noe som lå litt
nærmere Kiss the Girls (tidenes mest uforståelige 18-år ved siden av
Sugarland Express?) eller Fritt vilt.)

Rovdyr
http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase?Id=119731

Kiss the Girls/Samleren: Filmen får 18 år pga. angstladet stemning rundt
mishandling av og drap på kvinner. (Se merknader)
http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase?Id=D004165
(noen merknader finnes ikke)

Njuserspotting: Blant en lang rekke ekesutive produsenter finner man Kjetil
Omberg.

Njuseren sier at «Ifølge Medietilsynet har filmen en generell angstpreget tone,
og det var en følelse vi var ute etter å skape. Vi synes likevel avgjørelsen
er streng. Men slik aldersgrensene reguleres på kino i dag kan 12-åringer i
følge med voksne se filmer med 15-årsgrense. En absolutt 15-årsgrense på en
film som denne hadde vært enklere å regulere, sier Omberg.»[1]

Jeg anser forsøket på 15-årsgrense som et markedsføringsstunt. Filmsensuren i
Norge har endret seg mye bare side 90-tallet. Men jeg tror det er lenge til
at drøye splatter-slasher-filmeffekter dukker opp i film med 15-årsgrense.

Alle fjortisene får vente på å kjøpe DVD-en. Og den får de kjøpt selv.[2]

Folk i Narvik gikk nesten glipp av den.

«Jeg har sett filmen, som etter min mening ikke har noe annet budskap enn å
vise vold som ren underholdning. Hvorfor skal jeg som kinosjef i Narvik vise
folk denne filmen, spurte jeg meg selv. Jeg har i hvertfall ikke plikt til å
vise den, forteller Else Frantzen.

Men etter å ha tvilt seg frem og tilbake en tid bestemte Frantzen seg likevel
http://www.fremover.no/kulturliv/article3248988.ece (29.12.2007)

Manusforfatterne, Patrik Syversen og Nini Bull Robsahm er utdannet ved Norsk
institutt for scene og studio.

«DA PATRIK SYVERSEN som tenåring oppdaget Cinemateket i Oslo, sa han til seg
selv: «Her vil jeg vise min første film en dag. En liten, sånn Ingmar
Bergman-aktig arthouse-film. Det gleder jeg meg til. Det kommer til å bli et
høydepunkt for meg». Noe sånt tenkte han. Men da han hørte at hans første
film i desember hadde blitt plukket ut til Cinematekets månedlige «troll i
eske»-visning, tenkte han ikke det.

Da tenkte han bare: «Å, faen». DETTE GJORDE Patrik Syversen både fordi han i
likhet med sin kjæreste og samarbeidspartner Nini Bull Robsahm har en
relativt trykksterk måte å uttrykke seg på, og fordi deres felles
spillefilmdebut «Rovdyr» etter hans mening «sånn i utgangspunktet passer
Dagbladet 28.12.2007, Del: 3 Side: 30

I løpet av fire måneder har tre tidligere studenter fra Film og
TV-utdanningen på NISS sluppet langfilmer på kino. (02.01.2008)
http://www.niss.no/index.php?action=view&id=301&module=newsmodule&src=%40random477b6a8039d5b
(filmene er Rovdyr, Radiopiratene og Natural Born Star)

Er musikken av Simon Boswell laget for filmen?

kvasispoilere

Når er det handlingen er lagt? Først trodde jeg nåtid, men så la jeg merke
til Sølvpilen og de «ironiske» klærne. Og så så jeg at folkevognen manglet
registeringsklistremerke. (Før det tenkte jeg at dagens ungdom kanskje ikke
ville hatt tilgang til folkevognvarebiler.) Og at ingen hadde mobiltelefon.
Jeg tippet således tidlig 80-tall. Hjemmesiden sier derimot sommeren 1974.
Riktignok hadde Stein Ove Berg en hit med Manda' morra blues i, æhm, 1995, og
i 1973, men veikroen virket ikke akkurat som stedet som tiltrakk seg
ungdommen, så at de spilte litt eldre musikk ville ikke vært uventet. (Og det
var det voldsomt med radiomottak i bilen, selv om det var mest skurring. Til
slutt får de inn En spennende dag for Josefine av Inger Lise Rypdal, en stor
hit i 1974.[3])

Camilla mener jeg har på seg noe som kalles hotpants. Jeg mener at jeg lærte
hva hotpants er for noe etter å ha sett Love and Death on Long Island.

Rovdyr på engelsk er predator. Vet man det kan man ha en anelse om hva slags
film dette er. Minst én anmeldelse av filmen bør nevne The Most Dangerous
Game.

En av manusforfatterne spiller også i filmen. Jeg visste ikke hvem hun
spilte. Men tenkte at det var hun som spilte søsteren. Det viste seg å være
korrekt. Hun foretrekker altså å skrive. Ifølge filmens hjemmeside så er hun
datter av Margrethe Robsahm og Oddvar Bull Tuhus og søster av Thomas
Robsahm.[4] (Halvsøster?) Hun som spiller Camilla er visst kjent, men jeg
aner ikke hvem hun er.

spoilere

Jeg kom litt sent i salen. Så jeg hele filmen? Det første jeg så var at hele
lerretet var helt rødt eller rosa. Så løp en jente gjennom skogen, men jeg la
ikke merke til hvem det ar. Hun ble skutt i ryggen, og så ser man noen ta tak
i beina og dra henne langs bakken (men jeg la ikke merke til hvem). Deretter
var det åpningstekst, eller hva rulletekst i begynnelsen av en film heter.
Var det noe før dette?

Re qraar fprara qrg nyyre fvfgr fbz fxwre v svyzra? Qercre Wbehaa Xwryyfol
Pnzvyyn?

---

http://www.rovdyrfilm.no/

Rovdyr
http://www.imdb.com/title/tt1054115/

Love and Death on Long Island
http://www.imdb.com/title/tt0119574/

Fender film AS
er et nystartet filmproduksjons selskap. Torleif Hauge, tidligere aktiv i
Paradox, står bak. Foreløpig eies dette selskapet av ham. Etter 8 år i
Paradox ønsket han å tråkke opp noen nye stier.
Fender film er nå klar med sin første spillefilmproduksjon Rovdyr. Filmen vil
ha premiere på Colosseum 11. januar 2008.
http://www.fenderfilm.no/

[1] Norsk skrekk med 18-årsgrense
Den norske skrekkfilmen «Rovdyr» får 18-årsgrense på kino.
http://www.dagsavisen.no/kultur/article327800.ece
(19. desember 2007 08:56)

Blodig dvd-gullgruve
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/12/19/521675.html

Blodig dvd-gullgruve
http://www.produsentforeningen.no/nyheter/nyhet.html?id=3509
2007-12-20

18-årsgrense for «Rovdyr»
Av Jon Selås 18.12.2007 kl. 11:17 Kilde: VG NETT
http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=191119

[2] 15-åringer får kjøpe torturporno
Platekompaniet og Free Record Shop selger brutale voldsfilmer med
18-årsgrense til 15-åringer, uten å stille spørsmål. Medieovervåkerne i
Barnevakten etterlyser tydeligere merking av 18-årsfilmer.
http://www.dagsavisen.no/kultur/article305601.ece
(24. juli 2007 12:35)

[3] Single: En spennende dag for Josefine
21 uker i 1974, #1 som beste plassering
(uke 4-25)
http://lista.vg.no/album_info.php?AlbumOp=show&albumId=3492&albumtype=song&albumtype_id=

[4] Apropos opphavet: det følgende skrev jeg i juli 2005, meningen var å
poste det, men så langt kom jeg ikke. Jeg har ikke undersøkt dette nærmere
siden, men navnet på IMDb er det samme.

NRK2 viste nylig filmen Line, med Margrete Robsahm og Toralv Maurstad i
hovedrollene.

Eller, er det Margarete Robsahm i tittelrollen?

Jeg lurte på hva ellers hun hadde spilt i, men IMDb har ikke Margaret Robsahm
i basen -- bare MargArete.

Se http://us.imdb.com/name/nm0733433/

Jeg lånte så filmen på biblioteket for å sjekke hvordan navnet er skrevet
[VHS], jo "Margrete Robsahm". Mar-grete.

Er dette en skrivefeil, eller er det IMDb som tar feil? Har hun forandret på
skrivemåten av navnet? Er alle rollene hun er kreditert for i IMDb samme
person? Siden hun var gift med den italienske skuespilleren Ugo Tognazzi[1] er
det vel ikke helt utenkelig at hun var med i f.eks. en italiensk skrekkfilm.
Er navnet hennes blitt skrevet feil i en av filmene hun var med i, og så har
den som la henne inn i IMDb basert skrivemåten på en feilskriving?

"Margarete Robsahm" gir 632 treff i Google (også mange norske sider), mot bare
190 for "Margrete Robsahm" (men søker man med den ekstra a-en så foreslår
Google å bytte til Margrete) [søk nå i kveld: "Margarete Robsahm" gir 1960
treff, "Margrete Robsahm" gir 469 treff.

I Filmtilsynets database er Margrete Robsahm oppført som regissør for filmen
Begynnelsen på en historie (1988). http://www.filmtilsynet.no/Filmdatabase?Id=D000226
Men VG på nett vil ha det til at hun heter Margarete, se
http://interaktiv.vg.no/filmextra/person.php?person=Margarete+Robsahm (siden
viser bare Begynnelsen på en historie)

IMDb sier om Thomas Robsahm at han [her har jeg markert at jeg skulle skrive
noe, men to og et halvt år senere vet jeg ikke hva] "Thomas Robsahm
Tognazzi", men som er ganske vanlig når det gjelder "sometimes credited as"
så har IMDb ingen eksempler på dette. http://us.imdb.com/name/nm0733435/

Margrete Robsahm gir 64 treff i Atekst. [i kveld: 88]

Margarete Robsahm gir tre treff i Atekst [i kveld: 6], Margrethe Robsahm gir
28 [i kveld: 37] og Margarethe Robsahm ingen.

[1] I to i Aftenposten saker i.f.m. at Margretes bror ble arrestert for
hasjsmugling i 1986 står det at hun var gift med Ugo Tognazzi. Det står også
at broren har vært gift med den italienske skuespilleren Agostina Belli siden
1973. (Den mest kjente filmen hun har vært med i må være "Profumo di donna"
(1974), Oscar-nominert for beste fremmedspråklige film og nyinnspilt som
"Scent of a Woman" (1992).)
--
Thomas Skogestad
(27.12.07) Kinoene har solgt knapt 11 millioner billetter, ti prosent færre
nedgangen med mangel på store publikumsfilmer. http://www.aftenposten.no/kul_und/film/article2169208.ece
Thomas Skogestad
2008-01-09 16:57:11 UTC
* Thomas Skogestad

> [...]
| eller hva rulletekst i begynnelsen av en film heter. Var det noe før dette?

Eller, etter denne sekvensen var vel lerretet helt rødt igjen. Og så husker
jeg ikke om det var åpningsteksten eller noen scener med de fire
hovedpersonene.
--
Thomas Skogestad
Slasher Removies. How violent films reduce crime.
http://www.slate.com/id/2181447/
Thomas Skogestad
2008-01-10 20:41:18 UTC
Klager på 18-årsgrense
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/01/09/523398.html
Vi har ikke laget en voldsromantisk film, men en film som nettopp viser fram
vold som noe avskyelig, sier Kjetil Omberg til Dagbladet.no.

Han er daglig leder i distributørfirmaet Euforia Film som står bak den norske
grøsseren. I dag har han sendt en offisiell klage på Medietilsynets
beslutning om å gi grøsseren 18-årsgrense.

- Vi føler oss forbundet med en sjanger vi ikke kjenner oss igjen i, sier
Omberg. [Ifølge en notis i Aftenposten i dag er sjangeren han sikter til
pornografi.]

---

Begrunnelse: Filmen er gjennomgående angstpreget. Blodige scener og grufulle
drap, gjør at den ikke kan vises med 15-årsgrense eller lavere.
Vurdert dato: 14. desember 2007
http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase?Id=119731

Forresten, skal Funny Games settes opp i Norge? Filmweb sier ikke noe.
http://www.filmweb.no/kino/kommer/

Thomas Skogestad
--
What if nobody wins the high-definition DVD format wars? That increasingly
looks to be the situation for the next-generation DVD technology, which is
http://www.nytimes.com/2007/12/31/business/31dvd.html
Thomas Skogestad
2008-01-25 23:01:54 UTC
* Thomas Skogestad

| Klager på 18-årsgrense

Ifølge Medietilsynet opprettholdt klagenemnda 18-årsgrensen.
http://film.medietilsynet.no/Diskusjonsforum/00004894

Men vedtaket er ikke lagt ut på websidene.
http://film.medietilsynet.no/Klagenemnd/Vedtak
Thomas Skogestad
Thomas Skogestad
2008-02-26 19:54:05 UTC
* Thomas Skogestad

| Forresten, skal Funny Games settes opp i Norge? Filmweb sier ikke noe.
| http://www.filmweb.no/kino/kommer/

Nå står det 18. april. Samme dag som Be Kind Rewind. (BKR vises på Kosmorama
på mandag.)

Funny Games
http://www.filmweb.no/kino/article160671.ece

Be Kind Rewind
http://www.filmweb.no/kino/article101664.ece
http://www.kosmorama.no/program/film_a/be_kind_rewind_glamorama

Skal Blade Runner opp på kino i Norge igjen? Den står ikke på Filmwebs liste,
men ifølge Kosmorama-programmet er den tekstet på norsk.

http://www.kosmorama.no/program/film_a/blade_runner_the_final_cut

[07.02.08] Informasjon om klagesak på filmen Rovdyr
Medietilsynets vedtak av 14. desember 2007 ble påklaget av distributøren.
Kulturdepartementets klagenemnd for film og videogram vurderte filmen 14.
januar. Medietilsynet avventer nemndas vedtak.
http://www.medietilsynet.no/om/nyhetsarkiv/080206_filmvedtak

(og avventer og avventer)
--
Thomas Skogestad
Who Won the Writers' Strike? No one. (Feb. 7, 2008)
http://www.slate.com/id/2183702/
Thomas Skogestad
2008-03-02 08:41:13 UTC
* Thomas Skogestad

| Skal Blade Runner opp på kino i Norge igjen? Den står ikke på Filmwebs liste,
| men ifølge Kosmorama-programmet er den tekstet på norsk.
|
| http://www.kosmorama.no/program/film_a/blade_runner_the_final_cut

Blade Runner er ikke tekstet.

Det er heller ikke Redacted.

http://www.kosmorama.no/program/film_a/redacted

(Vel, den er til tider tekstet på engelsk eller fransk.)
--
Thomas Skogestad
Hollywood movies deliver tobacco impressions estimated in the billions to
young audiences annually around the world. http://www.stoptoxicmovies.com/
Thomas Skogestad
2009-05-01 08:25:06 UTC
TV 2 Zebra i kveld:

20.55--23.00
Film: Blade Runner: The Final Cut
I år 2020 er jorden blitt ubeboelig og menneskene har skapt replikanter. Rick
Deckard (Harrison Ford) er den politimannen som har fått i oppgave å drepe
disse.
--
Thomas Skogestad
http://www.terrorhotties.com/
Thomas Skogestad
2009-05-02 07:56:57 UTC
TV 2 Zebra tirsdag 5. mai (natt til onsdag):

01.10--03.00
Dangerous Days: Blade Runner
Den ultimate dokumentaren om science-fiction klassikeren "Dangerous Days:
Blade Runner".
--
Thomas Skogestad
Japanese homeland security advisory system
http://bizarrocomic.blogspot.com/2009/03/non-gay-rainbow-rankings.html
Thomas Skogestad
2008-03-06 14:18:23 UTC
Vedtak av 14. januar 2008: Medietilsynets vedtak ble opprettholdt etter klage
fra distributør. Filmen kan ikke få 15-årsgrense, og må vises med
18-årsgrense. Enstemmig.

Slutning: Filmklagenemnden opprettholder Medietilsynets vedtak. Filmen
"Rovdyr" gis 18 års grense.

http://film.medietilsynet.no/Klagenemnd/Klager/119731
http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase?Id=119731

--

18 år er ikke en av aldersgrensene lov om film og videogram § 5 opererer
med, se Ot.prp. nr. 72 (2005-2006), Innst. O. nr. 15 (2006-2007), Besl. O.

Dette innebærer at distributøren og den som viser filmen selv er
strafferettslig ansvarlig, særlig for overtredelse av straffeloven § 204,
film- og videogramloven § 13a (pornografi) og straffeloven § 382
(voldsskildringer). Fjerningen av 18-årsgrensen sammen med adgangen til
ervervsmessig fremvisning av filmer uten forhåndskontroll var en følge av
endringen av Grunnloven § 100 om ytringsfrihet i 2004.

Straffeloven §§ 204 og 382 sier at «Paragrafen gjelder ikke for film og
videogram som Medietilsynet ved forhåndskontroll har godkjent til
[ervervsmessig] framvisning eller omsetning i næring.» (bare § 204 har
"ervervsmessig", i tillegg bruker den "fremvisning", tilsvarende finnes også
i film- og videogramloven § 13a)

Hadde det fremdeles vært mulig for Medietilsynet å gi 18-årsgrenser og hvis
Rovdyr hadde fått 18-årsgrense ville tilsynets sensur av filmen medført at
distributør og kino ikke kunne straffes. Ettersom Rovdyr ikke er
forhåndsgodkjent gjelder ikke fritakene i straffeloven §§ 204 og 382 og
filmloven § 13a. Sånn fungerer ytringsfriheten her i landet. Hvorfor kunne
man ikke opprettholdt 18-årsgrensen kombinert med mulighet for selvanvendelse
av aldersgrensen for distributører som ikke ønsker å betale for
forhåndskontroll av filmen? (Det departementet sier i Ot.prp. nr. 72
(2005-2006) pkt. 4.4 fremstår som meningsløst: det er ikke mulig å sende en
film til frivillig forhåndsvurdering for å få den godkjent for personer over
18 år (og som ikke omfatter gruppen 15-18 år).)

straffeloven § 204
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#204

straffeloven § 382
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-043.html#382

Til slutt et eksempel på det klagenemnda sier i vedtaket, "Etter nemdens syn
vil realistisk fremstilt vold fremstå som mer virkelighetsnær og dermed kunne
ha større skremmende effekt, enn for eksempel karikert og virkelighetsfjern
vold." Sammenlign f.eks. helikoptersekvensen i Planet Terror med f.eks.
sluttsekvensen i Inside/À l'intérieur. Når man ser PT tenker man "kult, se
hva man kan gjøre med CGI". (Men ellers syntes jeg PT var nokså kjedelig.)
Når man ser Inside er det mer uæagh!
--
Thomas Skogestad
Hitman, Naked Lady. Does anyone sign off on racy movie posters?
http://www.slate.com/id/2177563/
Thomas Skogestad
2008-05-08 07:52:06 UTC
| (Men ellers syntes jeg PT var nokså kjedelig.)

Doomsday er filmen Planet Terror prøvde å være!
Thomas Skogestad
Geir Friestad
2008-01-11 22:22:50 UTC
Thomas Skogestad <***@gmail.com> wrote:

| Når er det handlingen er lagt?

Filmens første tekstplakat etter firmalogo: 17. juli 1974.
Det lønner seg å ikke være ute i siste liten når man skal på kino.
--
***@portman.org || ***@gmail.com || www.portman.org
"My readers are intelligent: I don't write for stupid people."